genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

woensdag 14 juni 2017

Rode bieten, krachtvoer voor lopers maar ook een ware delicatesse!

De maand juni is al volop bezig en heb al een tijdje niets meer gepost op de blog, foei foei.
Op deze mooie zonnige woensdag zal een salade van rode biet zeker en vast smaken.
Eenvoud siert en dit is zeker het geval bij deze zomerse lekkernij.
 Tomatensalade met rauwe biet, feta en munt

** Ingrediënten
2 rauwe bietjes geschild en in dunne plakjes
1 bakje cherrytomaatjes of wilde tomaten
1 klein handje pittige zwarte olijven
1 handje gedopte walnoten
1 handje verse muntblaadjes
feta
voor de dressing:
3 eetlepels olijfolie
2 eetlepels citroensap
1 eetlepel gembersiroop of honing
2 theelepels mosterd
1 eetlepel dikke yoghurt
peper en zout

** Bereidingswijze
Klop alle ingrediënten voor de dressing door elkaar tot een mooie gladde saus en zet koel. Ze mag gerust vrij liquide zijn zodat ze mooi kan gedresseerd worden straks.

Schik de plakjes biet (ik sneed ze met een broodmachine, mandolines zijn niet aan mij besteed, ik verlies er vingertoppen aan...) op een groot plat bord of verdeel ze over éénpersoons bordjes voor prachtige voorafjes.

Verdeel de tomaten erover en verkruimel de feta over het midden. Leg de walnoten (ik roosterde ze even in een droge pan) en olijven (in reepjes )op de salade en verdeel er de muntblaadjes over. Besprenkel met de dressing en serveer direct.

Ik scoorde er al verschillende keren mee en kan niet-rode bieten eters overtuigen.
Laat het je smaken!
En proef ook eens de andere slaatjes, lekker!




2 opmerkingen:

  1. Ik ben echt een bietjesfan :-) eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Lien, thx voor je reactie, het is echt een voltreffer. Snij de bietjes flinterdun en je bekomt carpaccio, meteen mega mooi ook, smakelijk! En succes met je plannen!

      Verwijderen