genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

woensdag 11 september 2013

Hartig taartje, finger food om duimen en vingers af te likken en voedselzandloper

Breydelspek, werken met producten van vlakbij en creëren voor Finger Food. Dubbel genieten dus, vlieg erin. Amai amai, wat een drukte. Superveel leuke voorstellen rondom mij en dan nog altijd functioneren hé. Hierbij mijn creatie voor de wedstrijd finger food: klikken en genieten zou ik zeggen.
Ik doe mee aan het Foodblogevent september 2013.


Dit receptje heb ik ook ingezonden voor een wedstrijd met Breydel, dus nogmaals klikken.
Ik wou een creatie die zowel gezond is, super lekker, verantwoord, producten van dicht bij huis, en gemakkelijk te eten zonder veel poespas.

We vliegen erin.
Voor 30 kleine vormpjes hebben we het volgende nodig
  • 500 gr mascarpone
  • 3 eieren
  • veel verse kruiden (ik nam vooral peterselie en bieslook uit eigen tuin)
  • Breydelspek 300 gr fijn gesnipperd
  • peper en kruidenzout
  • 1 klein rood pepertje fijn
  • zoete aardappel 60 dunne schijfjes van 1/2 cm dikte
Neem een siliconevorm om de hartige taartjes in te bakken. Snij de zoete aardappel in schijfjes volgens de grootte van de vorm. Leg een schijfje op de bodem. Maak ondertussen de mengeling van de mascarpone, de eitjes, veel kruiden en het fijn gesnipperd spek. Vul de vormpjes tot drie vierde en eindig met een schijfje zoete aardappel.

Bakken gedurende een 30 minuten op 200 °C. Serveer met een slaatje, echt de max!
En op deze foto nog een andere creatie met avocado en Breydelspek, veel groenten en vooral véél liefde!

4 opmerkingen:

  1. He Carine, mooie blog. En super dat het af en toe met de thermomix gemaakt wordt (is mijn verslaving sinds ik hem heb).
    Net als jou experimenteer ik er op los in de keuken, maar ben geen fotoprinsess, noch een writingqueen dus blijf ik in mijn keukentje.
    Aan jou toch een vraagje dat niets met dit recept te maken heeft:
    Waar koop je de 80% cacao parels? Hier in colruyt hebben ze 53% in dezelfde zakken... en bij gebrek aan beter, koop ik dus die, maar ik zou liever de 80% hebben.

    En ook, ik ben fan van de microgolfoven omdat mijn gewone oven zo groot is en ik dat 'zonde' vind om hem aan te zetten voor slechts 1 schotel. heb jij enige ervaring met jouw recepten in het microgolf ding... of misschien heeft iemand anders wel tips...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor zoveel lovends. De chocolade koop ik in de Makro of in de biowinkel (biomarkt). Veel succes.

      Verwijderen
  2. We hebben gesmuld van je "fingerfood-taartjes"!! Ook zonder vlees heerlijke smaken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fingerfood was bij ons "onderweg-snack" en werd lekker gesmaakt door iedereen!! (Ik had vleesloze en ook die barstten van smaak!!)

    BeantwoordenVerwijderen