genieten van pure keuken

genieten van pure keuken
Lekker zelf experimenteren met gezonde voeding.

dinsdag 13 augustus 2013

Artisjok met een heerlijke dipsaus

Artisjokken klaarmaken schrikt blijkbaar veel mensen een beetje af. En kijk ik ga nu heel eerlijk zijn, mij vroeger ook...  Bij mij thuis maakten we geen artisjokken klaar. Maar op vraag van mijn man heb ik er mij toch aan gewaagd en ik kan jullie zeggen, het houdt niets in, doen! Ondertussen maak ik ze al jaren klaar en het recept van de dipsaus komt van mijn goeie vriendin Rita.

 Voor 4 personen gebruiken we
  • goeie olijfolie
  • pijpajuin
  • bieslook
  • look 2 teentjes (fijngesneden of geperst)
  • ciderazijn
  • citroensap
  • 1 klein rood pepertje (fijn gesneden)
  • peper en zout
  • 1 hardgekookte eitje 
  • 2 artisjokken (koop exemplaren die nog mooi gesloten zijn bovenaan)
De artisjokken laten we koken gedurende 40 minuten in een ruime hoeveelheid water. Snij het steeltje af, dan blijft hij mooi staan en de steel van de artisjok moet er trouwens af om de kern beter te laten garen. Bij de kleine poivradeartisjok, die je bij ons in de winkels niet vaak tegenkomt, mag de steel eraan blijven (geschild, en ook opgegeten worden, zeer lekker)
Maak ondertussen de dipsaus met lekkere olijfolie, veel kruiden en alle overige ingrediënten.
Ziezo, we kunnen beginnen genieten. We zetten deze delicatesse op de tafel, geef elke eter een potje met dip en we beginnen met de blaadjes. Eén voor één de blaadjes uittrekken en in de dip doen en de onderste binnenste helft van het blaadje is eetbaar. Schraap het af met je tanden. Als alle blaadjes weg zijn, doe je het hooi eraf tot je aan het hart komt. En smullen maar, dus helemaal niets moeilijks aan.
Smakelijk eten!

2 opmerkingen:

  1. Ik wil er ook aan beginnen. Zou het niet handig zijn om elke dag je menu te plaatsen . Zo zie ik het mij ook nog te doen.
    Hou vol , toi toi toi. Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal proberen om dit zoveel mogelijk te doen. Samen clean eten is zeker en vast leuker dan alleen, dus ik hou jullie op de hoogte. Alvast succes!

      Verwijderen